"People with high assurance in their capabilities approach difficult tasks as challenges to be mastered rather than as threats to be avoided."
--Albert Bandura
--Albert Bandura
Jenis Model Pengajaran | Contoh | Huraian | Implikasi terhadap Pengajaran dan Pembelajaran dalam bilik darjah |
1. Model Pempro-sesan Maklumat | Inkuiri | Model ini,murid melibatkan diri dalam menguji konsep dan hipotesis. | Murid akan mengambil bahagian yang aktif dalam pembelajaran, menganalisis data,menyemak hipotesis dan membuat refleksi terhadap pembentukan ilmu yang timbul. |
Ekspositori | Model ini murid akan akan menerima isi pelajaran dari guru. | Murid tidak digalakkan memikirkan atau menyoal tentang apa yang dipelajari.Mereka hanya mempelajari apa yang patut dipelajari sahaja. | |
2. Model Behavioral | Pengajaran Langsung | Model ini berarahkan guru dimana guru akan menyampaikan isi pengajaran secara langsung kepada murid-murid serta menstruktur masa pengajaran supaya menyusun langkah pengajaran dan pembelajaran. | Kaedah ini agak sesuai untuk mengajar bacaan dan metematik tetapi kurang sesuai bagi matapelajaran yang mirip kepada penerokaan dan penemuan. |
Pembelajaran Masteri | Model ini digunakan untuk menyesuaikan pengajaran dimana faktor perbezaan individu diambil kira. | Dalam kaedah ini isi pelajaran disusun daripada mudah kepada kompleks sebelum disampaikan kepada murid-murid agar murid dapat mengikuti pengajaran guru mengikut kadar kecekapan masing-masing | |
3. Model Sosial | Pembelajaran Koperatif | Model pembelajar ini berfokuskan kepada perkembangan konsep dan kemahiaran melalui kerja berkumpulan. | Kaedah ini akan meningkatkan kemahiran sosial dan perpaduan anatar ahli kumpulan dan pembelajaran ini juga mempunyai impak ke atas pencapaian akademik dan harga diri murid-murid. |
Main Peranan & Simulasi | Main peranan membantu murid-murid memahami tingkahlaku sosial ,peranan mereka dalam interaksi sosial dan cara-cara menyelesaikan masalah dengan berkesan. (Watak lakonan) Simulasi menggabungkan maklumat mengenai satu-satu kemahiran melalui demonstrasi, praktis dan latihan khusus. | Main peranan amat berguna dalam P&P sains sosial di mana murid-murid kita dapat memahami keprihatinan,nilai dan perspektif orang lain. Simulasi membantu murid-murid untuk melihat perwakilan objek yang sebenar. | |
4. Model Personal | Synectics | Model ini mengajar kemahiran menyelesaikan masalah,aktiviti penulisan dan bidang-bidang yang lain. | Murid-murid akan mengikuti satu siri bengkel sehingga mereka berupaya untuk mengaplikasi prosedur-prosedur tertentu secara individu dan kumpulan koperatif. |
People not only gain understanding through reflection, they evaluate and alter their own thinking.
- Albert Bandura (Social Foundation of Thought and Action, 1986)
3 comments:
thanks for shairing the information
การ์ตูนมาใหม่
Its a Very Great and Amazing Blog Dear This is Very Great and Helpful..
ผลบอลสด7M
Its a Very Great and Amazing Blog Dear This is Very Great and Helpful..
ข่าวกีฬาไทยรัฐ
Post a Comment