"People with high assurance in their capabilities approach difficult tasks as challenges to be mastered rather than as threats to be avoided."
--Albert Bandura

Sunday, August 22, 2010

BIODATA PENGASAS MODEL PENGAJARAN SOSIAL





Perjalanan Hidup

Albert Bandura lahir pada 4 Disember 1925.
1949 – Menamatkan pengajian (Ijazah Sarjana Muda Psikologi) dari University of British Columbia.
1952 – Menerima Ph.D. dalam bidang Klinikal dari University of Iowa.
1953 – Mula mengajar di Universiti Stanford.
1974 – Menjadi Presiden APA
1980 – Menerima anugerah APA untuk anugerah Sumbangan Ilmiah terhormat (Distinguished Scientific Contributions
2004 – Sumbangan Sepanjang Hayat Terkemuka dalam bidang Psikologi, American Psychological Association.

Peringkat Awal

Albert Bandura lahir di sebuah Bandar kecil di Kanada yang terletak 50 batu dari Edmonton. Anak bongsu daripada enam adik-beradik. Pendidikan awal beliau adalah di sebuah sekolah kecil yang hanya mempunyai dua orang guru. Menurut Albert bandura, disebabkan kekangan yang dihadapi bagi mendapatkan kemudahan pembelajaran, “The students had to take charge of their own education" (Stokes, 1986).
Beliau sedar bahawa, “the content of most textbooks is perishable…the tools of self-directedness serve one well over time” (Stokes, 1986), Pengalaman awal ini mungkin telah menyebabkan Bandura menekankan tentang kepentingan agen peribadi.
Albert Bandura akhirnya menjadi kagum dengan bidang psikologi selepas melanjutkan pengajian di Universitu of British Columbia. Setelah tamat pengajian dalam masa tiga tahun sahaja, beliau Berjaya pergi untuk meneruskan pengajian di Universiti of Iowa. Semasa pengajian tersebut, beliau berpendapat bahawa teori Pembelajaran Sosial terlalu focus kepada penerangan tingkah laku.

Karier

Selepas Berjaya mendapat Ph.D., beliau ditawarkan kerja di Universiti Stanford. Beliau menerima tawaran tersebut dan meneruskan pekerjaannya di Stanford sehingga ke hari ini. Minat beliau terhadap vicarious learning, pemodelan dan imitasi meningkat semasa beliau membuat kajian terhadap adolescent aggression.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Powered By Blogger